NADĚJE ve Štětí poskytuje dvě sociální služby – odborné sociální poradenství a terénní program. Obě služby jsou zde provozovány od 1. 1. 2016 a jsou poskytovány bezplatně.
Tímto bychom vás chtěli informovat o aktuálním fungování našich služeb. V současné době, kdy celý svět čelí pandemii koronaviru, je řada institucí a služeb zcela uzavřena. To se však netýká našich služeb (byť fungují v omezeném režimu), vždyť naším posláním je pomáhat druhým – osobám v nepříznivé sociální situaci. Do této situace se právě v této době může dostávat stále více lidí.
Odborné sociální poradenství stále poskytuje služby lidem, kteří mají problém se zadlužením. Přestože fungujeme v omezeném režimu (kontaktní místnost je dočasně uzavřena), klientům poskytujeme poradenství zejména telefonickou nebo elektronickou formou. V nutných případech jednáme s klienty i osobně, a to za použití ochranných pomůcek. Osobní setkání však probíhá před budovou tržnice, ve které mají obě služby své zázemí a je nutné dodržovat větší odstup mezi pracovníkem služby a klientem. I v této nelehké době tak poradenství poskytujeme a zájemci o naši službu se na nás mohou obracet telefonicky, emailem nebo nám vhodit vzkaz do schránky umístěné před poradnou.
Rádi bychom vás také informovali o opatřeních, které schválila vláda ČR v souvislosti s koronovirovou pandemií, a které by měli pomoci lidem, jimž kvůli mimořádným opatřením poklesl příjem a nejsou tak schopni splácet nejen úvěry a půjčky, ale také insolvenční splátky. Některé změny se dotkly rovněž exekučního řádu
Splátky úvěrů, půjček nebo nájemného:
- Možnost požádat o odklad splátek u úvěrů jak pro spotřebitele, tak i pro živnostníky, sjednaných před 26. 3. 2020, pokud nebyl dlužník v době žádosti v prodlení, a to maximálně do 31. 10. 2020. Věřitel musí vyhovět a úroky budou počítány v max. výši 8, 75 % u spotřebitelských úvěrů a budou splatné až na konci splácení).
- Lze požádat majitele bytu o odložení platby nájemného až do července 2020 (zálohy za služby dále musí hradit).
- Sankce z prodlení jak pro dlužníky – fyzické osoby, tak i pro OSVČ, mohou max. činit 0,1 % denně z dlužné částky a zároveň nesmí být vyšší než 50 % z dlužné částky (jistiny).
Insolvence:
- Lidé, kterým bylo oddlužení schváleno po 1. 6. 2019, mohou požádat o odklad splátek (přerušení oddlužení) až na jeden rok.
- Dlužník může požádat o změnu splátkového kalendáře (nižší splátky), a to po splnění určitých podmínek.
- Připravuje se opatření, díky němuž by dlužníci, kteří z důvodu výpadku příjmů neuhradí 30% resp. 50 % závazků (oddlužení schválené před 1. 6. 2019), byli i tak osvobozeni od placení pohledávek.
- Soud oddlužení nezruší, pokud dlužník nebude plnit splátkový kalendář z důvodu koronavirové situace.
Některá opatření se týkají podnikatelů:
- Odklad povinnosti dlužníka podat na sebe insolvenční návrh v případě, že je v úpadku, a to do doby uplynutí 6 měsíců po skončení mimořádných opatření a nejpozději do 31. 12. 2020.
- K věřitelskému návrhu, který byl podán do 31. 8. 2020 se nebude přihlížet.
- Institut mimořádného moratoria, které podnikatelům nabízí zvláštní ochranný režim (preventivně před i po podání insolvenčního návrhu), po jehož dobu je chrání před rozhodnutím o úpadku a umožňuje jim provozovat svůj podnik. Moratoriem je dlužník také chráněn před vypovězením smluv na dodávky energií, surovin, zboží a služeb, a umožňuje mu závazky bezprostředně související se zachováním provozu podniku hradit přednostně před staršími dluhy.
Exekuční řízení:
- Pokud je dlužníku exekučně zablokován bankovní účet, musí mu banka jednorázově vyplatit až čtyřnásobek životního minima (dříve to byl dvojnásobek), tedy 15 440 Kč.
- Do 30. 6. 2020 nebudou prováděny mobiliární exekuce ani dražby, lze však provést soupis majetku.
- Daňový bonus a odstupné od předchozího zaměstnavatele nově již nebude počítáno do základu pro výpočet srážek v exekuci.
- Exekuční dražbu nemovitého majetku bude možné nařídit u dluhu (jistiny) vyššího než 100 000 Kč.
Terénní program poskytující podporu lidem ze sociálně vyloučených lokalit, příslušníkům etnických menšin, osobám v krizi nebo osobám bez domova v nepříznivých sociálních situacích, funguje momentálně také omezeně. Nadále však poskytujeme a vyhledáváme potřebné informace týkající se problémů klientů, radíme a pomáháme v oblasti bydlení, zaměstnání, zprostředkování kontaktů a služeb, poskytování potravinové pomoci a osobní hygieny. Můžeme také pomoci s vyřízením sociálních dávek či se sepsáním úředního dokumentu.
Kontaktní místnost terénního programu je pro klienty momentálně uzavřena, avšak klienti nám mohou zanechat vzkaz nebo zavolat, pokud vlastní telefon. S klienty jednáme v terénu, kde jim předáváme potravinovou pomoc, osobní hygienu a ušité roušky. Potřebné informace, kontakty, řešení tíživé situace také řešíme v terénu nebo po telefonu. S klienty se setkáváme s ochrannými pomůckami v terénu po předchozí domluvě na sjednaném místě nebo při rozvozu potravinové pomoci a osobní hygieny např. lidem bez domova, se kterými není předchozí domluva úplně možná.
Pokud byste potřebovali pomoci ve výše uvedených oblastech, kontaktujte nás na e-mailové adrese nebo telefonicky (můžete nás prozvonit a zavoláme vám zpět), případně nám vhoďte vzkaz se svým telefonním číslem do schránky.
Odborné sociální poradenství – kontakt
Terénní program – kontakt
Méně...