Strážníci Městské policie brutálně napadli sociálního pracovníka neziskové organizace NADĚJE poté, co jim odmítl sdělit informace o klientech organizace, protože mu to zakazuje zákon.
K incidentu došlo v neděli 9. června v denním centru NADĚJE pro lidi bez domova v Praze. Městští strážníci podle přítomných svědků začali zaměstnance osočovat a verbálně vulgárně napadat, když jim odmítl poskytnout informace o klientech. Současně vulgárně hovořili o zaměstnancích NADĚJE a klientech. Muž je požádal o služební čísla. To policisté odmítli, zakrývali si je rukou. Muž tedy vyšel ven, aby si vyfotografoval SPZ policejního vozu. Policisté ho před očima svědků srazili za jízdy otevřenými dveřmi auta, zaklekli na něj a v poutech odvezli na služebnu. Muž je v pracovní neschopnosti.
„Policie útočí na naše zaměstnance za dodržování zákona. Zaměstnanci, kteří vykonávají obtížnou a často rizikovou práci s lidmi bez domova, se musí ještě bránit nevoli některých policistů," uvedl oblastní ředitel NADĚJE Jan Kadlec.
NADĚJE podle zákona o sociálních službách a nařízení GDPR nesmí poskytovat informace o svých klientech. K tomu má výklad Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra. „Někteří policisté se však s tímto faktem nehodlají smířit. Doposud pouze verbálně útočili na naše zaměstnance. Ti se vždy snažili tyto situace ustát. Nechceme s Policií vyvolávat konflikt, ale to, čeho se nyní dopustili strážníci Městské policie už přesáhlo veškeré hranice slušnosti," doplnil Jan Kadlec.
"Rozumíme frustraci policistů - potřebují informace o lidech, kteří jsou našimi klienty. Pro policisty je časově a administrativně náročné vyřídit si pro uvedený účel soudní příkaz. Výklad Ministerstva práce a sociálních věcí je však velice striktní. Nyní se tak nacházíme v situaci, kdy žádné informace nemůžeme podat. Ministerstvo vnitra výklad potvrdilo. Vznikající bezmoc však někteří policisté nezvládají a vylévají si zlost na zaměstnancích, kteří s tím nemohou nic dělat.“
NADĚJE nyní konzultuje další postup se svým právníkem. „Důležité je, aby se naši zaměstnanci cítili bezpečně a mohli dělat to, co je náplní jejich práce - pomáhat lidem bez domova,“ uvedl Jan Kadlec, tel. 604 233 533.
Méně...